Hona
hemen gazteekin egindako SOLASEAN izeneko Lehen Topaketan Nazareteko Jesusen
pertsonari eta bere mezuari buruz aurkeztuko ideia ardatzak. Ondoren aurkezten
diren lerro hauetan ez dira agortzen Jesusen baitan gorderik dagoen
Misterioaren alderdi guztiak, ezta gutxiagorik ere. Beste solasaldi batzuk
beharko dira hainbat eta hainbat gai jorratu eta sakontzeko.
SARRERA
Nazareteko
Jesus. Nor da? Zer nahi zuen, zer defenditu? Zergatik ez da ahaztu bere izena?
Seguru asko ez da beste inor jendearen bihotzak hainbeste harrapatu dituenik.
Inor ere ez. Beste inork ez du Jainkoaren halako esperientzia sanorik adierazi.
Behar bada beste inork ez du azaldu Jainkoaren aurpegi xamurra berak agertu
zuen bezala. Beste inor ez zaio gerturatu gizakiaren minari berak egin zuen
bezala: errai-erraietatik eta erro-erroetaraino. Hain hurbil ez da besterik
egon. Beste inork ez du hainbeste itxaropen piztu.
Bi
mila urteko aldea dago bere eta gure artean, baina Jesusen pertsonak eta bere
mezuak gaur egun ere gizon eta emakume asko erakartzen ditu. Gaur krisian daude
filosofiak eta ideologiak, erlijioak eta elizak, kultuak eta liturgiak. Baina
Jesus ez. Jesus ez dago krisiak jota. Gure artean asko dira Elizatik aldendu
direnak baina Jesus maite dute, Jesus ez dute ahaztu.
Ikerlari
agnostikoek, historialari ateoek, kristau ez direnak, zera diote: Jesusen jabe
ezin dutela kristauek bakarrik izan. Jesus gizadiaren ondare da, giza historiak
eman duen onena, gizadiak goia jo du Jesusekin. Zer egin dezakegu Euskal
Herrian Jesusekin? Zer egin dezakezue gazteok? Alde batera utzi? Ahaztu
betirako? Ala, haren arnasa berpiztu gure bihotzean, gaurkotu eta berritu haren
Berri Ona gure artean?
Konbentzitua
nago Nazareteko Jesus paregabeko indarra eta bultzada izan daitekeela gure
gizartearen baitan bizimodu berri eta osasungarriak asmatzeko, izan ere
gehiegitan bilatzen baita ongizatea izpiritua itoz, zoriona hondatuz eta gehien
sufritzen dutenak ahaztuz. Hauxe da solaserako hartuko dugun Jesus, berari
buruz ariko gara galde eta erantzun, elkarrizketan. Gau honetan Jesusi buruz
ariko gara solasean.
I.
JESUSEK BIZIA MAITE
Jesusi
buruzko lehen idazki ezagunak (70. urtea) gisa honetan laburtzen du bere mezua:
«Jainkoaren Erreinua hurbil da. Aldatu pentsaera eta sinetsi Berri On hau».
Ikerlari guztiek uste dute Jesusek «Jainkoaren Erreinua» (malkutá d’alaha)
deitzen duen hau dela bere mezuaren muina, bere bizitzaren irrika, bera
hiltzeko arrazoia. Jainkoaren Erreinua: horixe izan zen, zalantzarik gabe,
Jesusen ardatza eta helburua. Horretarako bizi izan zen eta horregatik hil
zuten.
Harritzekoa
dena, zera da: Jesusek ez du inoiz azaltzen zertan datzan Jainkoaren Erreinua.
Egiten duena da Jainkoa nolakoa den iradoki, sujeritu eta nolakoa izango
litzatekeen mundua Jainkoak bezala jokatuko zukeen jenderik balego. Esan
dezakegu «Jainkoaren Erreinua» zera dela: Jainkoak nahi duen bezala eraikitako
bizitza. Jainkoak oraintxe hasita amesten duen mundua. Hauxe zen Jesusi gorputz
eta arima, buru eta bihotz eragin ziona: Nolakoa izango litzateke bizitza
jendeak Jainkoaren antz handiagoa balu? Horra zer den Jesusentzat Jainkoaren
Erreinua. Horixe izan zen Jesusek bere barruan zeraman kezka: Nolako mundua
izango litzateke gizakion jarrera Jainkoaren antzekoa izango balitz?
«Jainkoaren
Erreinua» ez da beste erlijio bat. Erlijio ororen sinesteak, aginduak eta
erritoak baino askoz harantzago doa. Jainkoaren esperientzia berri bat da. Eta
gauzak ikusteko eta mundua eraikitzeko era berri bat. Horregatik, Jesus ez zen
ibili erlijiorik antolatzen, ez zuen libururik idatzi, ez zuen egin Jainkoari
buruzko doktrina zehatzago bat, ez zen arduratu Jerusalemgo tenpluko liturgia
eta sakrifizioak eraberritzeaz. Berak guztiontzako bizitza duinagoa,
osasuntsuagoa eta zoriontsuagoa bilatzeari ekin zion bete-betean, hori baita
Jainkoaren nahia. Hori izan zen bere helburua eta horretan saiatu zen
buru-belarri, hil zuten arte: «Ni –zioen– denok bizia, eta bizia
ugari gainera, izan dezaten etorri naiz» (Jn 10,10).
Beraz,
Jesusen lehen kezka ez zen izan bekatua, legea edo morala, baizik eta jendearen
sufrimendua. Joan Bataiatzailea beste zerbaitetan zebilen: gizartearen
ustelkeriak kezkatzen zuen eta bekatua salatzen ibili zen, penitentziara dei
egiten eta Jordan ibaira inguratzen zirenak errito handi batez garbitzen.
Bataiatzaileak ez du gaixo bakar bat ere sendatzen, ez ditu legenardunak
ukitzen, ez ditu haurrak laztantzen, ez da etsipenak jotako gizon-emakumeengana
hurbiltzen. Jesus bai. Bere lehen kezka jendea sendatzea da, sufrimendua
arintzea, beldurra kentzea, baztertuei duintasuna itzultzea, erruduntasunetik
askatzea, Jainkoak ukaturik eta bazterturik sentitzen zirenei Harenganako
konfiantza piztea.
Ikerlari
batek baino gehiagoren arabera, Jesus ez zen izan berez beste erlijio baten
sortzailea baizik eta bizitza osatzea eta pertsonak sendatzea helburutzat
zeukan mugimendu terapeutiko baten bultzatzailea. Jesusek Jainkoaren salbamena
eskaintzen du pertsonen baitan osasuna sustraituz. Hori izan zen Jesus: bizi
berri baten sortzaile, itxaropen berri baten suspertzaile. Ebanjelio batean,
hitz hauek jartzen dira Jesusen ahotan –ez dira Jesusenak, baina oso ondo
adierazten dute zer izan zen Jesus ezagutu zutenentzat: «Ni naiz bidea, egia
eta bizia» (Jn 14,6). Ni naiz bizia berritzeko bidea; ni naiz
biziaren egia; ni, benetako bizia.
II.
JESUS AZKENENGOEN ALDE
Jesusek
18 urte zituen Tiberio Erromako enperadore egin zutenean. Galileako jendeak
ondo asko zekien, ondo asko zekienez, zer zen Erromak eraikitako «inperio» bat.
Urte asko zeramatzaten (Ponpeio, 63 K.a.) erromatarren krudelkeriak eta
Herodestarren nahiz agintarien esplotazioa jasaten. Zesar Augusto edo Tiberio;
Herodes Handia edo bere seme Antipas. Beti gauza bera: jauregi ederrak
Jerusalem, Seforis edo Tiberiadesen, eta miseria herrixketan; aberastasuna eta
handikeria lur sail zabalen jabeen artean, eta zorra, lurren galera eta gosea
nekazarien artean. Jesusen garaian ugaritu egin ziren eskaleak, etxegabeak,
ihes egindako esklabuak, bide-lapurrak... Betikoa. Behin honela esan zuen
Jesusek: «Dakizuenez, herrietako buruzagiek menpean hartzen dituzte herriak
eta beren agintea ezartzen diete. Zuen artean, ordea, ez du horrela izan behar»
(Mt 20, 25-26).
Zer
egin zezakeen Jesusek? Ez zuen botere politikorik; ez zeukan armadarik ez
armarik; ez zeukan aginte erlijiosorik ez inolako aginpiderik. Ez zen apaiza ez
eskriba. Ez zen inor. Nazareteko langile xume bat zen. Bere lurrak galdu zituen
familia batean jaio zena. Jendearen sufrimenduak min egiten zion gizona.
Basamortura alde egin zuen, Jainkoaren esperientzia bat bizi izan zuen, gaur
«birreraiki» ezin duguna, eta Galileara itzuli zen mintzo ezezagun bat ahotan:
Tiberioren inperiotik «atera» egin behar da, zerga-ordainak, aberastasuna eta
boterea besterik ez du bilatzen eta. «Jainkoaren Erreinuan» sartu behar da,
guztiontzako bizitza duin bat nahi duen Jainkoaren Erreinuan. Bazter-bazterrean
eta humilia-humiliaturik daudenei justizia eginez hasi behar da.
Gizartearen
azken mailetan zeudenengana jaitsi zen eta haietako bat egin zen. Ez ziren
behartsuak (Galileako %93a). Ezertxo ere ez zeukatenak ziren, bizitzeko
juxtu-juxtukoa ere ez zeukatenak. Gehienak eskaleak, etxegabeak. Hauek ez
dakite zer den haragia edo gari-ogia jatea. Zarpailak soinean eta ia beti
oinutsik ibiltzen dira. Hauen artean badira lan finkorik ez duten jornalariak,
zorren kobratzaileetatik ihes egindako nekazariak. Asko emakumeak dira: berriro
ezkontzerik izan ez duten alargunak, beren senarrek utzitako emazte antzuak,
beren haurrei jaten emateko bezeroak bilatzen zituzten herrietako prostitutak.
Denek bi ezaugarri dituzte: miseriaren atzaparretatik ezin izango dira libratu.
Bakarrik daude, beren alde egingo duen inor gabe. «Soberakina» dira (Lenski).
Etorkizunik gabeko bizitzak. Hauen artean hasi zen bizitzen Jesus. Etxea eta
lana utzi, senideak ahaztu eta hauekin identifikatu zen. Aurrerantzean, hauexek
osatuko dute bere familia berria.
Jesusek
ezin zien dirurik eman, ezta bitarteko materialik ere. Ondoan hartzen zituen,
defenditu egiten zituen, sendatu, beren seme-alabak laztantzen zituen, baina
batez ere, berena zuten duintasuna itzultzen zien. «Zorionekoak zuek, ezer
ez duzuenok, zuek Jainkoa baituzue errege. Zorionekoak orain gose zaretenok,
aseko baitzarete. Zorionekoak orain negar egiten duzuenok, barre egingo
baituzue» (Lk 6, 20-21). Zorionekoak orain malkotan zaudetenok,
barre egingo baituzue. Ez da iseka. Ez da zinismoa.
Jesus
behin betiko den zerbait ari da gizadian txertatzen: inork nahi ez dituenak,
Jainkoak nahi ditu; bidegabekeriazko gizarte batean sobran daudenak, bere
bihotzaren erdi-erdian dauzka Jainkoak. Honek huts-hutsik ez du gosea
konpontzen, ez du jendearen miseria bukarazten, baina lurbira osoan den-denek
jakin behar dute Jainkoaren seme-alaba kutunak direla, bere maite-maiteak. Ez
inoiz eta ez inon ez da eraikiko bizitza Jainkoak nahi bezala, azkenekoak
miseriatik askatu ezean. Jainkoak ez du inolako erlijiorik bedeinkatuko,
azkenekoentzako zuzentasuna ereiten eta eragiten ez badu, berentzako bizitza
duinago, osasuntsuago eta zoriontsuago baten alde lan egiten ez badu.
III.
JESUSEK MUNDU BERRI BAT AMETS
Jesusek
ez zuen bere garaiko kultura konbentzionala onartu. Ez zituen besoak tolestu.
Altxa egin zen gizakiari sufriarazten zion bidegabekeriaren aurrean. Ez zuen
onartu tradizioak bezatuta bizitzea. Ez zen bizi izan politika eta erlijioaren
arabera ondo zegoenari men eginez. Ez zen arduratu seguru bizitzeaz, legearen
gerizpean. Erromako Inperioaren mugetatik eta ohiko erlijioaren eskemetatik
«ateratzen» ausartu zen. Mundu berri bat eraiki behar da eta, horretarako,
mundu zaharra eraitsi behar da. Jainkoaren Erreinuan «sartu» behar da eta,
horretarako, beste erreinuetatik «atera» behar da eta morroi bihurtzen
gaituzten beste idoloak gurtzeari utzi. Mundu berri bat, beraz. Nolakoa?
Gizarte berri bat, norentzat? Erlijio berri bat, zertarako? Posible al da?
Amets bat al da? Zer mundu berri bultzatzen zuen? Hara Jesusek zer pentsatzen
zuen eta zer bultzatzen zuen.
Hiru
ezaugarri aletuko ditut:
1.
Mundua azkenekoei begira jarri. Hori da lehen oinarria. Jesusek
gizarteko behartsuenak eta ahulenak, babesgabeenak, defenditu zituen. Honetan
ez dago ezer berririk. Beste askok ere egin dute hori bera. Bai Jesusen
aurretik, bai ondoren. Miresgarriena zera da: Jesusek, behartsuen gainetik ez
zuen beste ezer maite izan, ezta erlijioa ere, ez legea, ez bere herriaren
segurtasuna, ez kultura tradizionala... ezta bere bizitza ere. Dena pobreei
begira jarri behar da, sufritzen ari direnei begira: kulturak eta politikak,
erlijioak eta elizak, herriak eta pertsonak. Ez dago giza aurrerapenik, ez kultura
duinik, ez dago demokraziarik, ez ongizaterik, ez dago Jesusen Elizarik, ez
nazioarteko ordenu berririk, ez dago giza eskubideen aitortzarik, ez dago ezer
gizakoitzat hartzerik azkenekoei begiratuz ez bada, beraientzat bizitza duin
eta zoriontsu bat bilatuz ez bada.
2.
Ez baztertu, baizik gure artean hartu eta elkarren artean banatu.
Jesusen zeinurik eskandalagarriena zera izan zen: edozeinekin bazkaltzen zuela.
Ez zuen inor baztertzen. Edozeinekin jartzen zen mahaian, baita bekatariekin
ere, baita emagalduekin ere. Inoiz halakorik! Nola zitekeen profeta bat,
«Jainkoaren gizon» bat, jende haren lagun izatea? Lotsagarria zen, ez zuen
esaten zuek hor eta ni hemen, ez zuen distantziarik jartzen. Bakoitzak
beratarrekin bazkaltzen du. Jesusek ez zuen inor botatzen mahaitik. Ez zen
beharrezkoa santu izatea, ez erritoaren aginduzko garbitasuna gordetzea, ez
emakume zintzoa izatea. Ez zen beharrezkoa eskuak garbitzea. Jesusek ez zuen
inor kanporatzen. Jainkoak ez du inor kanpoan uzten: «Zeruetan dagoen zuen
Aitak gaiztoentzat eta zintzoentzat ateratzen baitu bere eguzkia» (Mt
5,45). Jesusek mundu solidarioago bat zuen amets, senidetasuna eta berdintasuna
nagusituz joango den mundu bat, inork inor baztertuko ez duen mundu bat, denak
mahai berean eseri ahal izango diren mundu bat, jende orok Jainkoaren seme eta
alaba izatearen duintasuna izango duen mundu bat.
3.
Barkamenean sinetsi, barkamena hartu eta barkatzen jakin. Barkamena.
Jesusek barkamenaren indarrean sinesten zuen. Barkamenik gabe ez dago mundu
berririk. Ez dago bizitzerik. Bere mahaian esertzen ziren guztiei esaten zien:
«Gizarteak baztertzen zaituztela ikusten duzuenean, jakizue Jainkoak hartzen
zaituztela. Zuen ezereztasuna inork barkatzen ez dizuenean, senti ezazue
zuengan Jainkoaren barkamen agortezina. Ez duzue merezi. Ez du inork merezi.
Baina Jainkoa halakoxea da. Errukia eta barkamena. Horregatik, zuek ere,
barkatu; ez gaitzetsi, ez epaitu, barkatu zuen etsaiei; barka, ez zazpi aldiz,
zazpitan hamar aldiz baizik. Izan zaitezte originalak. Maita ezazue elkar;
elkarri barka; barka zuen kontra dagoenari ere; barka, ez behin bakarrik, behin
eta berriz baizik, barka orain eta gero, beti; maita itzazue zuen etsaiak ere.
Mundu berri bat. Amets bat? Ezinezko mundu bat? Gure inguruan eta gure artean
erein dezakegun mundu berri bat? Horra Jesusen erronka.
Jose
Antonio Pagola
SOLASEAN-I
(Donostia, 2005-III-5)
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina