Jesusek basamortua uzten du.
28. Urtea da, hogeita hamabi urte inguru ditu. Zuzenean Galileara joaten da,
bihotza irakiten darama. Oso ongi daki zer nahi duen: Lurra “sutan” jarriko du
Jainkoaren erreinua igorriz.
Profeta ibiltaria.
Jesus ez da bere Nazareteko etxean geldituko, Galileako inguruan
dagoen Kafarnaun herrian bizitzen jarriko da, Simon eta Andresen etxean,
Bautistaren inguruan ezagutu dituen bi anai.
Baliteke Jesusek herri hori aukeratzea ongi komunikatua dagoelako bai Galileakin bai aldameneko herriekin. Hala ere Jesus ez da bertan luzaro geldituko, hiri nagusiak saihestuz inguruko herrixketan pausatuko da; laku inguruan dauden herriak bisitatuko ditu: Magdala, Korozain, Betsaida; Galilea beheko herriak: Nazaret, Kana, Nain; Galilea aldamenekoak ere bai: Tiro, Sidon, Zesarea de Filipo, Dekapolis. Badirudi jarrera hau ez dela kasuala, ongi pentsatutako estrategia baizik. Baserritar hauek arameoz mintzatzen dira, eta beraien artean gordetzen da garbien Israelgo tradizio erlijiosoa. Bada beste arrazoi bat ere, are garrantzitsuagoa, Galileako herrixka hauetan pobrezia oso zabaldua dago, bertan dira benetako zapalketa pairatzen dutenak. Eta Jesusen aburuz Jaungoikoaren erreinua zapalduak diren herri behartsu hauetatik hasi behar da eraikitzen.
Baliteke Jesusek herri hori aukeratzea ongi komunikatua dagoelako bai Galileakin bai aldameneko herriekin. Hala ere Jesus ez da bertan luzaro geldituko, hiri nagusiak saihestuz inguruko herrixketan pausatuko da; laku inguruan dauden herriak bisitatuko ditu: Magdala, Korozain, Betsaida; Galilea beheko herriak: Nazaret, Kana, Nain; Galilea aldamenekoak ere bai: Tiro, Sidon, Zesarea de Filipo, Dekapolis. Badirudi jarrera hau ez dela kasuala, ongi pentsatutako estrategia baizik. Baserritar hauek arameoz mintzatzen dira, eta beraien artean gordetzen da garbien Israelgo tradizio erlijiosoa. Bada beste arrazoi bat ere, are garrantzitsuagoa, Galileako herrixka hauetan pobrezia oso zabaldua dago, bertan dira benetako zapalketa pairatzen dutenak. Eta Jesusen aburuz Jaungoikoaren erreinua zapalduak diren herri behartsu hauetatik hasi behar da eraikitzen.
Jesusen jarrera ibiltari honek
erakusten digu sistematik at zegoen gizona zela, ez du soldatarik, ez du
etxerik ezta lurrik ere, ez du zergalarien aurrean erantzun beharrik, ez du
bere poltsikoetan Zesarren txanponik… ibiltari izate horrek argi uzten du
Jaungoikoaren erreinuak ez duela botere gunerik, ez da inperioaren pare zeinak
Erroman duen aginte nagusia.
Jainkoaren
erreinuarekiko pasioa.
Jesusek ez du
doktrina erlijioso bat erakusten entzuleek ongi ikas dezaten, baizik eta pozez
hartu beharko luketen gertakari batez mintzatzen zatzaizkie. (Jesusek ebanjelio
sinoptikoetan 120 aldiz aipatzen du “Jainkoaren erreinua” eta bi aldiz soilik
“eliza”.) Jesusek ez du arau eta moral berria azaltzen, bere helburua
Jaungoikoa nolakoa den eta zein jarrera duen ulertzen laguntzea da.
Jesusek behin eta berriz
Jainkoaren erreinuaz hitz egiten du, zertan datzan azaldu gabe; ustekabean
harrapatuko ditu erreinu hori nola iritsiko den argitzen hasten denean.
Antzinako nahia.
“Jainkoaren erreinua” adiera gutxitan irakur dezakegu Itun Zaharrean,
Jesus izango da maiztasun batekin erabiltzen hasiko dena. Ez zuen bestelako
adiera hoberik aurkitu sinesten zuen hura adierazteko.
Jainkoak Israel Egiptoren
morrontzapetik askatu zuen herri askea izan zedin. Anai moduan partekatu
zezaten lurra oparitu zien. Israel ez zen bestelako herriak bezalakoa izango,
ez zen bertan esklaborik izango, alargunei eta umezurtzei ez zitzaien
gehiegikeriarik egingo, atzerritarrei errukia izango zitzaien. Hala eta guztiz
ere, profeten esanari entzungor eginez, erregeen botereenganako faboritismoa,
behartsuen esplotazioa, injustiziak, era guztietako gehiegikeriak… Israel
herria hondamendira eraman zuten. Ondorioa Babilonian izan zuten erbestea izan
zen. Non zegoen Jaungoikoa, Israel herriaren erregea? Profetek ez zuten
esperantzarik galdu, Jainkoak goratuko zituen berriro ere eta esklabutzatik
askatuko.
Itxaron biziz
zegoen herriaren erdian.
Israel
herriaren egoera are zailagoa gertatu zen Alejandro Handiaren eta ondoren
erromatar inperioaren inbasioekin. Ez zen orduan profetarik ahoa irekiko
zuenik. Aldiz idazle batzuk esperantza bizirik iraunaraziko zuten.
Ameslari-iragarle diren idazle hauen ikuspegia beldurgarria eta era berean
itxaropentsua da. Mundua galbideratua dago, gaizkia da errege, usteldua dago…
Jaungoikoak katastroferen baten bidez mundu hau suntsitu eta berria eraikiko
du. Idazle apokaliptikoak ziren hauek.
Zaila da Jesusek eta Galileako nekazariek idazki horiek ezagutzea, Qumran bezalako monasterio kultuetan soilik irakurtzen baitziren.
(Idazki hauek K.a. II. Urtean sortu eta K.o. I urtean idazteari utziko zaizkio. Ezagunetarikoa Danielen liburua da Biblian sartu zutelarik. Beste guztiei “apokrifoak” deitzen zaie,hau da Bibliatik kanpo gelditzen direnak.)
Zaila da Jesusek eta Galileako nekazariek idazki horiek ezagutzea, Qumran bezalako monasterio kultuetan soilik irakurtzen baitziren.
(Idazki hauek K.a. II. Urtean sortu eta K.o. I urtean idazteari utziko zaizkio. Ezagunetarikoa Danielen liburua da Biblian sartu zutelarik. Beste guztiei “apokrifoak” deitzen zaie,hau da Bibliatik kanpo gelditzen direnak.)
Jainkoa bertan da
jada.
Jesusek aho zabalik utzi
zituen guztiak “Jaungoikoaren erreinua bertan da jada” ziurtasun guztiz zabaldu
zuenean. Baina nola zitekeen? Non zegoen Jaungoikoaren erreinua? Non ikus
zezaketen Jaungoikoa pagano haiek suntsitzen eta justizia Israelgo herrian
zabaltzen? Jesusi maiz galdetu arren bere erantzuna harrigarria gertatzen zen:
Jaungoikoaren erreinua ez da modu ikusgarrian azalduko, bere etorrera beste
modu batera, beste ikuspegi batetik begiratu behar dugu, azken batean
Jaungoikoaren erreinua ZUEN artean dago jada. Jesusentzat Jaungoikoaren
erreinua ez da barnekoia ez da norbanakoarena; gizakiaren barnean eta kanpoan
dagoena da, Jaungoikoaren erreinuaren harrera norbanakoaren barnean hasi eta
kanpoaldean garatzen da, gaizkia menderatzen den heinean. ERALDAKETA da.
Berririk onena.
Jaungoikoaren etorrera ona da. Ez datorkigu bere erreinua
inposatzera, errukia baizik.(“splanjnizomai” da erabiltzen den aditza,
zera esan nahi du: erraiak mintzen zaizkiola jendearen sufrimendua ikustean).
Bere ardura jendea sufrikariotik eta basa bihurtzen dituen horretatik askatzea
da. Horregatik Jesus sufritzen ari diren alde jartzen da, gaizkiaren aurka,
Jaungoikoaren erreinuan ez baitago tokirik hartarako, erreinua horretan datza:
pozik eta duin bizitzen uzten ez duen horietatik askatzean. Jaungoikoa errukia
da. Jaungoikoak ez du inor sufritzen ikusi nahi, ezta gaiztoak ere, horregatik
bere ontasunak ez du mugarik. Hau da Jesusen Jaungoikoa, jada gure artean
dagoena.
Jesusen berbaldiak herriaren
gustuko ziren, hori zen entzun nahi zutena. Jaungoikoa beraietaz arduratzen da.
Jesusen mezuak poza sortzen du herrian.
Harrigarria da Jesusek ez diola Jaungoikoari “errege” deitzen, “Aita” baizik.
Harrigarria da Jesusek ez diola Jaungoikoari “errege” deitzen, “Aita” baizik.
Jainkoa, bizitzaren
adiskide.
Inork ez du zalantzarik,
Jesusek aurkezten zuen Jaungoikoaren erreinua jende guztientzat oso hurbilekoa
zen, zerbait zehatza eta ona zen. Jesusentzako lehena jendearen bizitza da eta
ez erlijioa. Eta hori da hain zuzen jendeak beragan ikusten duena,
beraienganako ardura duela eta ez erlijio araudiak betetzen eta errespetatzen
dituzten edo ez.
Jesusen ekimen guztiak gizarte
osasuntsuago bat lortzearren bideratuak daude. Erlijio jarrera patologikoen
(legalismoa, gogorkeria, justizia gabekoari kultua) aurka azaltzen da.
Ahaleginak egiten ditu elkarbizitza justuago eta solidarioago baten alde;
barkamena eskaintzen die guztiz erruduntasunean hondoratuak daudenei; bizitzak
edo gizarteak gaizki tratatu dituen horiek guztiak hartzen ditu bere babesean;
beldurrean eta ziurtasun ezean bizi diren guztiak askatu nahi ditu
Jaungoikoaren konfiantzaren bidez. Sendatu, gaizkiaregandik askatu, etsipenetik
piztu, erlijioa berritu, gizarte atseginagoa, maitagarriagoa, gozoagoa eraiki
nahi du; hori baita bidea Jaungoikoaren erreinura hurbiltzeko.
Behartsuek zortea
dute.
Jesusek ez du inor
baztertzen. Baina berri ona guztiei zabaldu arren, ez dute guztiek era berean
entzuten, guztiak sartuko dira Jaungoikoaren erreinuan baina ez modu berean. Ez
ditu ilusio faltsuetan murgildu nahi, duintasuna berreskuratzera animatzen
ditu.
Egoera zailean bizi irauten
duten familiak, ohorea eta lurrak ez galtzearren borrokatzen diren jendeak,
gaixotasunak eta eriak mehatxatutako haurrak, mesprezaturiko eskale eta
prostitutak, gutxieneko duintasuna lapurtzen zaien gaixoei eta malapartatuei,
erlijioak eta gizarteak alboratutako lepradunak, aberats hiritar gutxi batzuen
mesprezupean bizi diren herrixkak, etorkizun hobe baten esperantzarik gabe
irauten diren guztiak. Zergatik Jaungoikoaren erreinua berri ona da hauentzako
guztientzako? Zergatik izan behar dira hauek guztiak pribilegiatuak? Ez al da
Jaungoikoa neutrala? Behartsuak beste guztiak baino hobeak al dira? Jaungoikoa
beraien alde jartzen bada, ez da merezi dutelako, behar dutelako baizik. Ez da
erreinurik izango, guztiengan justiziarik egiten ez bada. Jaungoikoak inork babesten
ez dituen horiek guztiak babesten ditu.
Hau da hain zuzen Israelgo
herriak historikoki sinetsi duena, herria babestuko duen errege bat, ez besteak
baino hobeak direlako, babestuak izatea behar dutelako baizik.
Gauzak aldatu
beharrean daude.
Nola gauza
zitekeen Jaungoikoaren erreinua? Bide bakarra Jaungoikoarekin sinaturiko
aliantzara itzultzea zen.
Horretarako batzuen iritziz bide bakarra erromatarrak bidaltzea zen . Qumramekoen ustetan aldiz ezinezkoa zitekeen giro ustel hartan ezer berria eraikitzea, horregatik basamortura itzuli eta bereizturiko elkartea eratu behar zen. Fariseoentzako berriz bide bakarra paganoengandik urrunduz garbitasunean zegoen.
Horretarako batzuen iritziz bide bakarra erromatarrak bidaltzea zen . Qumramekoen ustetan aldiz ezinezkoa zitekeen giro ustel hartan ezer berria eraikitzea, horregatik basamortura itzuli eta bereizturiko elkartea eratu behar zen. Fariseoentzako berriz bide bakarra paganoengandik urrunduz garbitasunean zegoen.
Jesusek ez zuen inoiz
estrategia politiko-erlijiosorik izan Jaungoikoaren erreinua eraikitzeko. Kontua
ez da soilik erlijiosoa, gizartea eraldatu behar bada konpromiso politikoa eta
soziala eskatzen du.
Jesusek “Jaungoikoaren
erreinua” adiera aukeratzen duenean hiztegi politikoa erabiltzen ari da zeinak
errezeloak sortuko dituen erromatar agintariengan. Azken batean garai hartako
inperioa bakarra erromatar inperioa baitzen. Erromako enperadorea zen justizia
eta bakea ziurtatzen zuena zerga garestiren truke. Zertan zebilen Jesus inperio
berri batez mintzatzen?
Jesusek ez du soilik Jaungoikoaren erreinua oztopatzen duen guztiaren aurka hitz egiten, bizi estilo batera animatzen du.
Jesusek ez du soilik Jaungoikoaren erreinua oztopatzen duen guztiaren aurka hitz egiten, bizi estilo batera animatzen du.
Zergak ziren bizilagunen arteko
arazo larrienetarikoa. Mundu guztiak eskatzen zion aldamenekoari mailegu
txikien ondorioz zor zion ordainketa. Jesusek elkarren arteko barkamen eske
iristen da: “…Barkatu gure zorrak guk ere gure zordunei barkatzen diogunez
gero…”
Nola edo hala jaungoikoaren erreinuaren etorrerak justizia soziala eskatzen du. Hori da Jesusen mezua.
Nola edo hala jaungoikoaren erreinuaren etorrerak justizia soziala eskatzen du. Hori da Jesusen mezua.
Hoberena iristear
dago.
Jaungoikoaren erreinua iritsi
da , indarrez eragiten ari bada ere ezeren hutsa da Galilean soma daitekeena.
Askoz ere gehiago da bai Jesusek eta bai Israelgo herriak itxaroten ari direna.
Bi oihu, bi nahi izan dira kristau tradizioan gorde direnak: “Aita, Santu izan bedi zure izena” eta “etor bedi zure erreinua.” Aitak errespetarazi behar du bere izena, bere boterea gizartean azalduz, berak soilik ahal du gizartea eraldatu, ez beste inork, guztien Aita bezala azalduz guztien bizimodua aldatuz.
Bi oihu, bi nahi izan dira kristau tradizioan gorde direnak: “Aita, Santu izan bedi zure izena” eta “etor bedi zure erreinua.” Aitak errespetarazi behar du bere izena, bere boterea gizartean azalduz, berak soilik ahal du gizartea eraldatu, ez beste inork, guztien Aita bezala azalduz guztien bizimodua aldatuz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina